tiistai 9. kesäkuuta 2015

Fallkullassa



Ala-asteella kävin joka torstai kaverin kanssa Fallkullan kotieläintilalla hoitamassa eläimiä. Lenkkeilytettiin lehmiä, luotiin lantaa, harjattiin poneja, lypsettiin vuohia ja pidettiin pieniä kilivauvoja sylissä. Siivottiin karsinoita, mitattiin ruoka-annoksia, haettiin heinäpaaleja ja pestiin varusteita. Omia lemppareita olivat kanit ja ne kilit. Legendaarinen Laku-Pekka -poni oli siisti tyyppi sekin, vaikkakin olen aina vähän pelännyt hevosia. Ja joo sellainen metrin korkuinen pullea poni on mulle potentiaalinen tappajahevonen.

Kävin viikonloppuna vähän fiilistelemässä 14 vuoden takaisia muistoja Fallkullassa. Paikka ja tunnelma oli sama, mutta navetan eläimet olivat vaihtuneet. Oli ehkä vähän surkeeta, että ne kaikki lapsuuden elukat olivat jo "siirtyneet vihreämmille maille" niin kuin muistoteksteissä luki. Silver, Tommo, Kutvonen, Vertti, Omppu, Helmeri... Laku-Pekka kuoli vuosi sitten kesäkuussa huikeassa 25 vuoden iässä.

Fallkullassa saa vierailla ilmaiseksi JA myös nuorisotoiminta on ilmaista. Aika siistiä, että tuollaista toimintaa järjestetään, oli nimittäin ehdottomasti oman lapsuuteni siistein harrastus. Nyt oltiin muuten Mikon kanssa ainoat vierailijat ilman lapsia paikalla... Ja aivan yhtä innoissaan (ainakin minä) kuin ensimmäistä kertaa sikoja näkevät ipanat.





2 kommenttia:

  1. Minä en ole ikinä käynyt tuolla Fallkullassa, vaikka se on ollut jo vuosia mielessäni. Nyt taas kun osui tämä postauksesi silmiini, niin taas aloin tuumailemaan, että josko tänä kesänä..? :)

    Olen aivan onneni kukkuloilla erilaisilla (hyvin eläimiä pitävillä) eläinpihoilla ja ylipäänsä paikoissa, joissa nyt vain näkee eläimiä. Jotkut ystävät kysyvät että miten jaksan niistä niin iloita muuallakin, kun meillä täällä kotonakin on lähemmäs parikymmentä karvaturria/sulkapukua, mutta voi että, helposti! :D ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyllä käydä! Mun poikaystävä joutuu aina raahaamaan mua eteenpäin tuollaisissa paikoissa, kun voisin jäädä jokaista eläintä katselemaan vähintään tunniksi! :D

      Poista